PRESENT SIMPLE TENSE WEEK 6,7,8 NINTH

 PRESENT SIMPLE TENSE





 PRESENT TIME RULES

The simple present tense is typically used for the following four general cases:

  1. To express facts, general statements of truth, and common-sense ideas that everybody knows.
  2. To state habits, customs, and events that happen periodically.
  3. To describe future plans and events.
  4. To tell jokes, stories, and relate sporting events in real-time.

Estructura del present simple 

  • La forma afirmativa

    En las oraciones afirmativas se mantiene la misma forma del verbo con todos los pronombres, a excepción de he, she e it.

    SUBJECTVERBEXAMPLES
    Iworkwork in a factory.(yo) Trabajo en una fábrica.
    YouYou work in a factory.(tú) Trabajas en una fábrica.
    HeworksHe works in a factory.(él) Trabaja en una fábrica.
    SheShe works in a factory.(ella) Trabaja en una fábrica.
    ItIt works.Funciona.
    WeworkWe work in a factory.(nosotros/as) Trabajamos en una fábrica.
    YouYou work in a factory.(vosotros/as) Trabajáis en una fábrica.
    TheyThey work in a factory.(ellos/as) Trabajan en una fábrica.

    Como podemos ver, al verbo de la tercera persona del singular (he/she/it) se le añade una -s -es dependiendo de su terminación:

    ENDINGEXAMPLES
    Si el verbo utilizado acaba en -SS, -SH, -CH, -O, o -X, la terminación de la tercera persona es -ES
    To kissBesar
     
    He kissesÉl besa
    To fishPescar
     
    He fishesÉl pesca
    To watchObservar
     
    She watchesElla observa
    To goIr
     
    She goesElla va
    To fixReparar
     
    He fixesÉl repara
    Si el verbo utilizado acaba en consonante más -Y, la terminación de la tercera persona se forma sustituyendo la -Y por una -IES
    To studyEstudiar
     
    He studiesÉl estudia
    To flyVolar
     
    She fliesElla vuela
    Si el verbo utilizado termina en vocal más -Y, nos limitamos a añadir una -S al final
    To playJugar
     
    He playsÉl juega
    To stayQuedarse
     
    He staysÉl se queda
  • La forma negativa

    En las oraciones negativas añadimos el verbo auxiliar do seguido de la partícula not entre el sujeto y el verbo principal, aunque para heshe e it se utilizará la forma does seguido de la partícula not.

    SUBJECTAUXILIARYVERBEXAMPLES
    Ido not
    don't
    workdon't work in a factory.(yo) No trabajo en una fábrica.
    YouYou don't work in a factory.(tú) No trabajas en una fábrica.
    Hedoes not
    doesn't
    He doesn't work in a factory.(él) No trabaja en una fábrica.
    SheShe doesn't work in a factory.(ella) No trabaja en una fábrica.
    ItIt doesn't work.No funciona.
    Wedo not
    don't
    We don't work in a factory.(nosotros/as) No trabajamos en una fábrica.
    YouYou don't work in a factory.(vosotros/as) Trabajáis en una fábrica.
    TheyThey don't work in a factory.(ellos/as) No trabajan en una fábrica.
    Fijémonos en que a la 3ª persona del singular de la forma negativa no se le añade ninguna -s al final del verbo ya que esta ha sido añadida con la forma does en el auxiliar. Lo mismo ocurre en el caso de las interrogativas, como veremos a continuación.
    Es más común utilizar la forma contraída don't y doesn't que do not y does not.
  • La forma interrogativa
    En las oraciones interrogativas el verbo auxiliar do o does se coloca al inicio de la oración seguido del sujeto, del verbo principal y en algunos casos se añade un complemento.
    AUXILIARYSUBJECTVERBEXAMPLES
    DoIwork?Do I work in a factory?(yo) ¿Trabajo en una fábrica?
    youDo you work in a factory?(tu) ¿Trabajas en una fábrica?
    Doeshework?Does he work in a factory?(él) ¿Trabaja en una fábrica?
    sheDoes she work in a factory?(ella) ¿Trabaja en una fábrica?
    itDoes it work?¿Funciona?
    Dowework?Do we work in a factory?(nosotros/as) ¿Trabajamos en una fábrica?
    youDo you work in a factory?(vosotros/as) ¿Trabajáis en una fábrica?
    theyDo they work in a factory?(ellos/as) ¿Trabajan en una fábrica?

    Al igual que los verbos to be y have got, las oraciones interrogativas en present simple también cuentan con sus propias respuestas cortas.

    ADVERBSUBJECTAUXILIARY
    Yes,Ido
    you
    hedoes
    she
    it
    wedo
    you
    they
    Do you work in a factory? Yes, I do.
    (tú) ¿Trabajas en una fábrica? .
    ADVERBSUBJECTAUXILIARY
    No,Idon't
    you
    hedoesn't
    she
    it
    wedon't
    you
    they
    Does he fly in a plane? No, he doesn't.
    (él) ¿Vuela en un avión? No.

3. ¿Cómo se utiliza el present simple?

El present simple se utiliza principalmente para expresar:

  • Acciones habituales o cotidianas que suceden con una cierta periodicidad. En este caso es muy común el uso de adverbios de frecuencia (frequency adverbs) como: always, usually, sometimes, never...
    have breakfast every day.
    (yo) Desayuno cada día.
    She plays tennis on Saturdays.
    (ella) Juega al tenis los sábados.
  • Afirmaciones o hechos universales.
    The sun rises every day.
    El sol sale cada día.
    Lions live in Africa.
    Los leones viven en África.
  • Situaciones de larga duración que se mantienen en el presente y continúan en el futuro.
    live in Venice.
    (yo) Vivo en Venecia.
    They love opera.
    (ellos) Les encanta la ópera.
  • Acciones que ocurren en el futuro en un horario conocido o preestablecido. Así pues, necesitaremos una expresión de tiempo.
    Our AVE leaves at 10 o'clock.
    Nuestro AVE sale a las 10h en punto.
    The piano lessons start on Monday.
    Las clases de piano empiezan el lunes.
  • Instrucciones de cómo usar o llevar a cabo alguna cosa.
    First you fold the paper in half.
    Primero doblas el papel por la mitad.
    You take your cash and then the credit card.
    Coges tu dinero y luego la tarjeta de crédito.
  • En acciones que ocurren mientras se está hablando. En estos casos se debería utilizar el present continuous, pero si aparece un stative verb, este no acepta la forma en gerundio (-ing). Por esta razón utilizaremos el present simple.
    don't understand what you are saying.
    No entiendo qué estás diciendo.
    She has a new motorbike.
    Tiene una moto nueva.
    Los stative verbs son verbos que no representan acciones dinámicas, es decir, son verbos que no indican una acción o actividad. A continuación, mostramos una lista de los principales verbos estáticos:
    USESTATIVE VERBEXAMPLES
    Gustos, preferencias y emocionesLike, dislike, prefer, love, hate, etc.They like going on holiday at Christmas.Les gusta ir de vacaciones por Navidad.
    Posesión o pertenenciaHave, include, involve, etc.She doesn't have a new car.No tiene un coche nuevo.
    Peso, medida o características de algoWeigh, measure, contain, etc.weigh 1 kilo less than last week.Peso un kilo menos que la semana pasada.
    Deseo o necesidadWant, wish, need, etc.My brother wants to go home because he is tired.Mi hermano quiere irse a casa porque está cansado.
    Sentidos o percepción de algoSound, hear, taste, see, imagine, smell, remember, etc.don't remember where I put my keys.No recuerdo dónde he puesto mis llaves.
    Opinión, duda, acuerdo o desacuerdoUnderstand, think, look, etc.don't understand what you are saying.No entiendo qué estás diciendo.

¡Recuerda!

El tiempo verbal present simple (yo canto) tiene la siguiente estructura:

STRUCTUREEXAMPLES
AFFIRMATIVESujeto + verbo + (complemento)live in Barcelona.Vivo en Barcelona.
NEGATIVESujeto + don't/doesn't + verbo + (complemento)don't like pizza.No me gusta la pizza.
INTERROGATIVEDo/does + sujeto + verbo + (complemento)?Do you love books? Yes, we do.(vosotros/as) ¿Os encantan los libros? Sí.

Los principales usos del present simple son:

USEEXAMPLES
Acciones habituales o cotidianas que suceden con cierta periocidadgo to the gym three times a week.Voy al gimnasio tres veces a la semana.
Afirmaciones o hechos universalesThe sun rises in the east.El sol sale por el este.
Situaciones presentes de larga duración que continúan en el futurodon't live in a big town.No vivo en una ciudad grande.
Acciones que ocurren en el futuro en un horario establecidoThe meeting starts at 9.30 a.m.La reunión empieza a las 9:30h de la mañana.
InstruccionesFirst, you put the batteries in.Primero, pones las pilas.
Con los stative verbsDo you like cheese?¿Te gusta el queso?

WEEK 6 TASKS

A.   Write the third person singular of the following verbs.


B. Complete the sentences with the Present Simple of the verbs in brackets.

C. Present Simple, prepositions of place A Add -s, -es or -ies to the verbs below to form the Present Simple for he, she or it. 

1 stop ...................... 2 watch ...................... 3 study ...................... 4 do ...................... 5 mix ...................... 6 tie ...................... 7 dress ...................... 8 try ...................... 9 go ...................... 10 catch ...................... 11 enjoy ...................... 12 lose ...................... stops 

D Complete the sentences with the Present Simple form of the verb in brackets. 

1. Mum ...................... (wash) the car once a week. 
2. Every year Helen ...................... (go) 
3. Children usually ...................... (like) ice cream. to France.
 4. You ...................... (know) the way they are.

6. Bob ...................... (study) French on Saturdays.



WEEK SEVEN TASKS

TASK 1. CHANGE THE SENTENCES INTO NEGATIVES.

1 He lives in New York.

2 They work in an office.

3 My sister Susan kisses my mother every morning.

4 They do their exercises every day.

5 Tom and Mike study every afternoon.

6 The concert starts at nine.

7 We do the shopping every Saturday.

8 My grandmother likes chocolate ice creams.

9 Their baby cries a lot.

10 Tom and his company do business in China.
TASK 2. WRITE DON' T OR DOESN'T TO COMPLE THE SENTENCES.

TASK 3. Complete the blanks with the Present Simple of the verbs in the box.


go    work      ride       deliver     love        jog       rest       fish        walk


Mr Letty is a postman. He doesn't work in the post office. He always works outside in the streets.

He                       letters to all the people in the neighbourhood every day. He doesn't                   but he                                           his motorbike.

At the weekend, Mr Letty doesn't work.

He                      . He                       the countryside, so he always                                           to his country house with his wife. Mr and Mrs Letty              in the river and they              in the woods every weekend.

 TASK 4. CHANGE THE NAMES FOR THE PRONOUNS: Replace the words in brackets by the correct personal pronouns. Note that Sue is the person speaking. The (*) means that you are asked a question.

  1. My name is Sue. (Sue)  am English. And this is my family.
  2. My mum's name is Angie. (Angie)  is from Germany.
  3. Bob is my dad. (My dad)  is a waiter.
  4. On the left you can see Simon. (Simon)  is my brother.
  5. (Sue and Simon)  are twins.
  6. Our dog is a girl, Judy. (Judy)  is two years old.
  7. (Sue, Simon, Angie and Bob)  live in Canterbury.
  8. (Canterbury)  is not far from London.
  9. My grandparents live in London. (My grandparents)  often come and see us.
  10. Camila and I are best friends forever.   ____________  are best friends forever.


WEEK EIGHT TASKS



LINK EXPLANATION

http://www.sinstatusquo.com/2018/10/simple-present-yesno-questions.html

TASK 1.



TASK 2. GIVE SHORT ANSWER TO THE FOLLOWING YES/NO QUESTIONS IN PRESENT TENSE.


TASK3.

Grammar Quiz - Simple Present - Yes/No Questions

EXERCISE 1

A: _____ you study English in the morning? B: Yes, _____ do.

1.   Do / you

2.   Do / I

3.   Does / I

EXERCISE 2

A: _____ I have a presentation tomorrow? B: No, _____ don't.

1.   Do / you

2.   Do / I

3  . Does / I

EXERCISE 3

A: _____ we need a reservation? B: Yes, _____ do.

1.    Do / we

2.    Do / you

3.    Does / you

EXERCISE 4

A: _____ they speak Chinese? B: No, _____ don't.

1.     Do / we

2.    Do / you

3.    Do / they

EXERCISE 5

A: _____ Martin work for Apple? B: No, _____ doesn't.

1.     Does / she

2.    Does / he

3.    Do / he

EXERCISE 6

A: _____ Annie exercise at the beach? B: Yes, _____ does.

1.     Does / she

2.    Does / he

3.    Do / he

EXERCISE 7

A: ______ your country have a good economy? B: Yes, _____ does.

1.     Does / she

2.    Does / he

3.    Does/ it

EXERCISE 8

A: _____ Tim and Tina like Hawaiian Pizza? B: No, _____ don't.

1.     Do / he

2.    Do / she

3.    Do / they

 

EXERCISE 9

A: _____ cats eat apples? B: No, _____ don't.

1.     Do / it

2.    Does / it

3.    Do / they

 

EXERCISE 10

A: _____ your brother go to the cinema on weekends? B: Yes, _____ does. 

1.     Does / she

2.    Does / he

3.    Do / she

 

SPEAKING CLASS

TASK 4.  STUDY THE FOLLOWING VERBS AND TRASLATE THE MEANING  IN SPANISH:

 

1.     STUDY

2.    SWIM

3.    RUN

4.    LIVE

5.    CARRY

6.    FLY

7.    DRIVE

8.    WASH

9.    CRY

10.  KISS

11.   TIDY

12.  MIX

13.  KNOW

14.  BUY

15.  DELIVER

 

 

TASK 5: CONGUGATE THREE VERBS IN THE PRESENT SIMPLE:

 

EXAMPLE 1:

 

I         SWIM     IN THE RIVER.

YOU    SWIM     IN THE RIVER.

HE      SWIMS    IN THE RIVER.

SHE    SWIMS    IN THE RIVER.

IT      SWIMS     IN THE RIVER.

WE    SWIM        IN THE RIVER.

YOU  SWIM        IN THE RIVER.

THEY  SWIM      IN THE RIVER.

 

 

Comentarios

Entradas populares