PRESENT SIMPLE TENSE WEEK 6,7,8 NINTH
PRESENT SIMPLE TENSE
PRESENT TIME RULES
The simple present tense is typically used for the following four general cases:
- To express facts, general statements of truth, and common-sense ideas that everybody knows.
- To state habits, customs, and events that happen periodically.
- To describe future plans and events.
- To tell jokes, stories, and relate sporting events in real-time.
Estructura del present simple
- La forma afirmativa
En las oraciones afirmativas se mantiene la misma forma del verbo con todos los pronombres, a excepción de he, she e it.
SUBJECT VERB EXAMPLES I work I work in a factory.(yo) Trabajo en una fábrica. You You work in a factory.(tú) Trabajas en una fábrica. He works He works in a factory.(él) Trabaja en una fábrica. She She works in a factory.(ella) Trabaja en una fábrica. It It works.Funciona. We work We work in a factory.(nosotros/as) Trabajamos en una fábrica. You You work in a factory.(vosotros/as) Trabajáis en una fábrica. They They work in a factory.(ellos/as) Trabajan en una fábrica. Como podemos ver, al verbo de la tercera persona del singular (he/she/it) se le añade una -s o -es dependiendo de su terminación:
ENDING EXAMPLES Si el verbo utilizado acaba en -SS, -SH, -CH, -O, o -X, la terminación de la tercera persona es -ES To kissBesarHe kissesÉl besaTo fishPescarHe fishesÉl pescaTo watchObservarShe watchesElla observaTo goIrShe goesElla vaTo fixRepararHe fixesÉl reparaSi el verbo utilizado acaba en consonante más -Y, la terminación de la tercera persona se forma sustituyendo la -Y por una -IES To studyEstudiarHe studiesÉl estudiaTo flyVolarShe fliesElla vuelaSi el verbo utilizado termina en vocal más -Y, nos limitamos a añadir una -S al final To playJugarHe playsÉl juegaTo stayQuedarseHe staysÉl se queda - La forma negativa
En las oraciones negativas añadimos el verbo auxiliar do seguido de la partícula not entre el sujeto y el verbo principal, aunque para he, she e it se utilizará la forma does seguido de la partícula not.
SUBJECT AUXILIARY VERB EXAMPLES I do not
don'twork I don't work in a factory.(yo) No trabajo en una fábrica. You You don't work in a factory.(tú) No trabajas en una fábrica. He does not
doesn'tHe doesn't work in a factory.(él) No trabaja en una fábrica. She She doesn't work in a factory.(ella) No trabaja en una fábrica. It It doesn't work.No funciona. We do not
don'tWe don't work in a factory.(nosotros/as) No trabajamos en una fábrica. You You don't work in a factory.(vosotros/as) Trabajáis en una fábrica. They They don't work in a factory.(ellos/as) No trabajan en una fábrica. Fijémonos en que a la 3ª persona del singular de la forma negativa no se le añade ninguna -s al final del verbo ya que esta ha sido añadida con la forma does en el auxiliar. Lo mismo ocurre en el caso de las interrogativas, como veremos a continuación.Es más común utilizar la forma contraída don't y doesn't que do not y does not. - La forma interrogativaEn las oraciones interrogativas el verbo auxiliar do o does se coloca al inicio de la oración seguido del sujeto, del verbo principal y en algunos casos se añade un complemento.
AUXILIARY SUBJECT VERB EXAMPLES Do I work? Do I work in a factory?(yo) ¿Trabajo en una fábrica? you Do you work in a factory?(tu) ¿Trabajas en una fábrica? Does he work? Does he work in a factory?(él) ¿Trabaja en una fábrica? she Does she work in a factory?(ella) ¿Trabaja en una fábrica? it Does it work?¿Funciona? Do we work? Do we work in a factory?(nosotros/as) ¿Trabajamos en una fábrica? you Do you work in a factory?(vosotros/as) ¿Trabajáis en una fábrica? they Do they work in a factory?(ellos/as) ¿Trabajan en una fábrica? Al igual que los verbos to be y have got, las oraciones interrogativas en present simple también cuentan con sus propias respuestas cortas.
ADVERB SUBJECT AUXILIARY Yes, I do you he does she it we do you they Do you work in a factory? Yes, I do.(tú) ¿Trabajas en una fábrica? Sí.ADVERB SUBJECT AUXILIARY No, I don't you he doesn't she it we don't you they Does he fly in a plane? No, he doesn't.(él) ¿Vuela en un avión? No.
3. ¿Cómo se utiliza el present simple?
El present simple se utiliza principalmente para expresar:
- Acciones habituales o cotidianas que suceden con una cierta periodicidad. En este caso es muy común el uso de adverbios de frecuencia (frequency adverbs) como: always, usually, sometimes, never...I have breakfast every day.(yo) Desayuno cada día.She plays tennis on Saturdays.(ella) Juega al tenis los sábados.
- Afirmaciones o hechos universales.The sun rises every day.El sol sale cada día.Lions live in Africa.Los leones viven en África.
- Situaciones de larga duración que se mantienen en el presente y continúan en el futuro.I live in Venice.(yo) Vivo en Venecia.They love opera.(ellos) Les encanta la ópera.
- Acciones que ocurren en el futuro en un horario conocido o preestablecido. Así pues, necesitaremos una expresión de tiempo.Our AVE leaves at 10 o'clock.Nuestro AVE sale a las 10h en punto.The piano lessons start on Monday.Las clases de piano empiezan el lunes.
- Instrucciones de cómo usar o llevar a cabo alguna cosa.First you fold the paper in half.Primero doblas el papel por la mitad.You take your cash and then the credit card.Coges tu dinero y luego la tarjeta de crédito.
- En acciones que ocurren mientras se está hablando. En estos casos se debería utilizar el present continuous, pero si aparece un stative verb, este no acepta la forma en gerundio (-ing). Por esta razón utilizaremos el present simple.I don't understand what you are saying.No entiendo qué estás diciendo.She has a new motorbike.Tiene una moto nueva.Los stative verbs son verbos que no representan acciones dinámicas, es decir, son verbos que no indican una acción o actividad. A continuación, mostramos una lista de los principales verbos estáticos:
USE STATIVE VERB EXAMPLES Gustos, preferencias y emociones Like, dislike, prefer, love, hate, etc. They like going on holiday at Christmas.Les gusta ir de vacaciones por Navidad. Posesión o pertenencia Have, include, involve, etc. She doesn't have a new car.No tiene un coche nuevo. Peso, medida o características de algo Weigh, measure, contain, etc. I weigh 1 kilo less than last week.Peso un kilo menos que la semana pasada. Deseo o necesidad Want, wish, need, etc. My brother wants to go home because he is tired.Mi hermano quiere irse a casa porque está cansado. Sentidos o percepción de algo Sound, hear, taste, see, imagine, smell, remember, etc. I don't remember where I put my keys.No recuerdo dónde he puesto mis llaves. Opinión, duda, acuerdo o desacuerdo Understand, think, look, etc. I don't understand what you are saying.No entiendo qué estás diciendo.
¡Recuerda!
El tiempo verbal present simple (yo canto) tiene la siguiente estructura:
STRUCTURE | EXAMPLES | |
---|---|---|
AFFIRMATIVE | Sujeto + verbo + (complemento) | I live in Barcelona.Vivo en Barcelona. |
NEGATIVE | Sujeto + don't/doesn't + verbo + (complemento) | I don't like pizza.No me gusta la pizza. |
INTERROGATIVE | Do/does + sujeto + verbo + (complemento)? | Do you love books? Yes, we do.(vosotros/as) ¿Os encantan los libros? Sí. |
Los principales usos del present simple son:
USE | EXAMPLES |
---|---|
Acciones habituales o cotidianas que suceden con cierta periocidad | I go to the gym three times a week.Voy al gimnasio tres veces a la semana. |
Afirmaciones o hechos universales | The sun rises in the east.El sol sale por el este. |
Situaciones presentes de larga duración que continúan en el futuro | I don't live in a big town.No vivo en una ciudad grande. |
Acciones que ocurren en el futuro en un horario establecido | The meeting starts at 9.30 a.m.La reunión empieza a las 9:30h de la mañana. |
Instrucciones | First, you put the batteries in.Primero, pones las pilas. |
Con los stative verbs | Do you like cheese?¿Te gusta el queso? |
WEEK 6 TASKS
A.
Write the third person singular of the following verbs.
B.
Complete the sentences with the Present Simple of the verbs in brackets.
WEEK SEVEN TASKS
TASK 1. CHANGE THE SENTENCES INTO NEGATIVES.
TASK 3. Complete the blanks with the Present Simple of the verbs in the box.
go work ride deliver love jog rest fish walk
Mr Letty is a postman. He doesn't work
in the post office. He always works outside
in the streets.
He letters
to all the people in the neighbourhood every day. He doesn't but he his motorbike.
At the weekend, Mr Letty doesn't
work.
He . He the
countryside, so he always to
his country house with his wife. Mr and Mrs Letty in the river and they in the woods every weekend.
TASK 4. CHANGE THE NAMES FOR THE PRONOUNS: Replace the words in brackets by the correct personal pronouns. Note that Sue is the person speaking. The (*) means that you are asked a question.
- My name is Sue. (Sue) am English. And this is my family.
- My mum's name is Angie. (Angie) is from Germany.
- Bob is my dad. (My dad) is a waiter.
- On the left you can see Simon. (Simon) is my brother.
- (Sue and Simon) are twins.
- Our dog is a girl, Judy. (Judy) is two years old.
- (Sue, Simon, Angie and Bob) live in Canterbury.
- (Canterbury) is not far from London.
- My grandparents live in London. (My grandparents) often come and see us.
- Camila and I are best friends forever. ____________ are best friends forever.
WEEK EIGHT TASKS
LINK EXPLANATION
http://www.sinstatusquo.com/2018/10/simple-present-yesno-questions.html
TASK 1.
TASK 2. GIVE SHORT ANSWER TO THE FOLLOWING YES/NO QUESTIONS IN PRESENT TENSE.
TASK3.
Grammar Quiz - Simple Present - Yes/No Questions
EXERCISE 1
A: _____ you study English in the morning? B: Yes, _____ do.
1. Do / you
2. Do / I
3. Does / I
EXERCISE
2
A: _____ I have a presentation tomorrow? B: No, _____ don't.
1. Do / you
2. Do / I
3
. Does / I
EXERCISE
3
A: _____ we need a reservation? B: Yes, _____ do.
1. Do / we
2. Do / you
3. Does / you
EXERCISE
4
A: _____ they speak Chinese? B: No, _____ don't.
1.
Do / we
2.
Do / you
3.
Do / they
EXERCISE
5
A:
_____ Martin work for Apple? B: No, _____ doesn't.
1.
Does / she
2.
Does / he
3.
Do / he
EXERCISE
6
A: _____ Annie exercise at the beach? B: Yes, _____ does.
1.
Does / she
2.
Does / he
3. Do / he
EXERCISE
7
A: ______ your country have a good economy? B: Yes, _____ does.
1.
Does / she
2.
Does / he
3. Does/ it
EXERCISE 8
A: _____ Tim and Tina like Hawaiian Pizza? B: No, _____ don't.
1.
Do / he
2.
Do / she
3.
Do / they
EXERCISE
9
A: _____ cats eat apples? B: No, _____ don't.
1.
Do / it
2.
Does / it
3.
Do / they
EXERCISE
10
A: _____ your brother go to the cinema on weekends? B: Yes, _____ does.
1.
Does / she
2.
Does / he
3.
Do / she
SPEAKING CLASS
TASK 4. STUDY THE FOLLOWING VERBS AND TRASLATE THE MEANING IN SPANISH:
1.
STUDY
2.
SWIM
3.
RUN
4.
LIVE
5.
CARRY
6.
FLY
7.
DRIVE
8.
WASH
9.
CRY
10. KISS
11.
TIDY
12. MIX
13. KNOW
14. BUY
15. DELIVER
TASK 5:
CONGUGATE THREE VERBS IN THE PRESENT SIMPLE:
EXAMPLE
1:
I SWIM
IN THE RIVER.
YOU SWIM
IN THE RIVER.
HE SWIMS IN THE RIVER.
SHE SWIMS
IN THE RIVER.
IT SWIMS
IN THE RIVER.
WE SWIM
IN THE RIVER.
YOU SWIM IN THE RIVER.
THEY SWIM
IN THE RIVER.
Comentarios
Publicar un comentario